fredag 19 februari 2016

Pojkarna - nu som film!



Jessica Schiefauers roman Pojkarna fick 2011 Augustpriset med motiveringen: Med vass och avslöjande flickblick infiltreras Pojklandet. En idéroman som strävar efter att upplösa språkets, växandets och verklighetens gränser. Om kroppen som slagfält och manligheten som drog. Men ska jag var riktigt ärlig så var det varken priset eller själva boken som drog när jag klickade hem den utan det faktum att författaren var uppvuxen i Kungälv, där jag jobbar, och numer bor i Alingsås, där jag själv bott. Lite lokalnyfikenhet alltså vilket inte alls är fel, Elin Boardy hittade jag till precis av samma nyfikenhet...

Lite vagt känner jag en samhörighet till en annan författare jag hittade till av privat nyfikenhet, boken som finns långt bak i mitt minne är Värddjuret av Marie Hermansson. Växthuset, sagoelementen och den våldsamma känslan av något otäckt som kommer att hända. De är lite kusiner Pojkarna och Värddjuret. Pojkarna har en agenda att diskutera flickor och pojkars olika roller och hur leken med identitet kan bli extra tydlig när rollerna bli ombytta. I förvandlingen spelar en mystisk blomma stor roll, varifrån kommer den? Bella, Kim och Momo dricker dess nektar och för Kim blir livet som pojke ett spännande och berusande äventyr.

Idag har filmen baserad på boken premiär. Hoppas många unga hittar till den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!