söndag 20 mars 2016

dödsmässa - Arne Dahl

Vad kan man skriva om en ljudbok som man lyssnat på nästan inte minns alls? Att den inte engagerade. Typ så.

Dödsmässa av Arne Dahl är del 7 om poliserna i A-gruppen och plötsligt kände jag mig tokmätt på den här serien. Jag lyssnade klart men mest var det faktiskt av plikt. Har man börjat så ... Grundstoryn handlar om att ett svartklätt gäng kommer in på en norsk bank på Karlavägen och tar bankkunderna som gisslan. A-gruppen kallas in och för Paul Hjelm blir det extra svårt att förhålla sig kall och analytisk eftersom hans ex-fru är en av de som hålls gisslan. Trådarna leder till dagens oljekonflikter i Mellanöstern, till spionlivet under det kallakriget och till en semestrande polis i den grekiska övärlden.

När jag googlar efter bild till inlägget så inser jag att den här boken filmatiserats av SVT. Sedär, jag har tydligen helt noll koll. Hur är Arne Dahls böcker som TV-deckare? Någon som sett?

Mozarts dödsmässa är det som går som röd tråd i boken - den är maffig! 

3 kommentarer:

  1. Läser hans nya Utmarker nu. Den är spännande! Böckerna om A-gruppen har jag bara läst den första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska ge den nya en chans ändå. han skriver ju bra, det är mer personerna som jag tröttnat lite på.

      Radera
  2. Arne Dahl i tv-format är allt annat än bra. Du har verkligen inte missat något.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!