torsdag 3 mars 2016

Kulturkollo läser: Northanger Abbey

“The person, be it gentleman or lady, who has not pleasure in a good novel, must be intolerably stupid.” 

Word Jane! Om en knapp vecka är det dags att sätta fart med bokcirklandet av Jane Austens (troligen?) första roman från tidigt 1800-tal. Vi pratar som vanligt på Kulturkollo läser på FB och en hel del av mina tankar om boken kommer förstås där. Jag vill bara tjuvstarta lite smått här i bloggen för att jag kan liksom inte riktigt hålla mig. Underhållande romance med gotiska blinkningar, så får min sammanfattning av den här lättsamma romanen bli. Jag måste erkänna att det var några förvecklingar i kärlekskarusellen och några turer för många i dansen för att helt falla mig i smaken men visst är det glimrande skarpt och man måste ju faktiskt påminna sig om att det här är en roman skriven i en helt annan tid då konvenansen inte var lätt att bryta. Dansscenerna med sina turer och piruetter, de artiga visiterna och allt det som inte sägs hör till tiden och skildras på ett mycket charmigt sätt. Jag får lust att resa till Bath och dricka brunn, besöka balsalarna och kanske till och med ta på mig en vacker klänning ...

Mer om Northanger Abbey dyker upp i vår bokcirkel. Du hänger väl på? Ännu är det inte försent att börja läsa!

4 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!