söndag 6 mars 2016

jorden runt V: Brända skuggor

Först när man ser en plats man har bott på hela sitt liv bli till aska inser man hur stort behov vi har av känna oss hemma. 
Det säger Hiroko till sin tyska väninna Ilse när hon inser hur mycket hon saknar det Nagasaki som hon lämnat strax efter bomben släpptes där. Hirokos fästman Konrad, som också är Ilses yngre bror, omkom och nu har den japanska unga kvinnan flyttat till Delhi för att försöka börja om. Hon tas emot i Konrads släktingars stora villa och snart blir hon en del av deras familj. Hiroko som är mycket språkbegåvad önskar lära sig urdu och hon får undervisning av en av tjänarna. De blir opassande nog förälskade och gifter sig, han är muslim och Indien är på väg att delas. Tiderna är oroliga, kolonin är på väg mot självstyre och snart måste hushållet splittras, Hiroko hamnar i Pakistan med sin man, Ilse i New York och sonen Harry skickas på internatskola och växer upp i England.

De två släkterna håller kontakten och genom dem får jag som läser följa med i flera stora och omvälvande historiska händelser. Med början i Japan och slut i New York så täcker romanen åren 1945 - 2001. Berättelsen börjar i spekulationen huruvida Konrad är tysk spion i Japan och slutar i jakten på muslimska terrorister och den politiska delen i den här romanen är mycket intressant. Kamila Shamsie gör ett försök att sätta världspolitiska händelser i sitt sammanhang när hon låter oss följa de två familjerna vilket är ett lyckat drag. Vid några tillfällen tröttnade jag lite och efterlyste lite mindre politik och lite mer personporträtt men i det stora hela så funkade det bra.

Brända skuggor är en roman som mitt pitstop i Asien på den här resan och jag är glad över att Lyrans Noblesser hade med just den på sin lista. Det är en bok som legat här hemma oläst sedan tidigt i höstas trots att den är en riktig Anna-bok, sånt går inte an!


2 kommentarer:

  1. Jag blev väldigt förtjust i den här. Innan Jorden runt hade jag inte hört talas om den, men nu när jag har läst den måste jag köpa ett eget ex. Den är för bra för att inte ha i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den kommer i pocket också - tror att det skulle vara en bok som många skulle gilla!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!