tisdag 28 mars 2017

cirkel om de kommer att drunkna i sina mödrars tårar



Igår träffades en liten skara litteraturintresserade på Litteraturhuset här i Göteborg för att samtala om första halvan av Johannes Anyurus nyutkomna roman De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Jag har skrivit om romanen på Kulturkollo och insåg redan när jag anmälde mig till den här öppna bokcirkeln att det skulle kunna finnas många teman att diskutera. Jag tror att jag nämnde i min text där att det här är en roman med en ganska krävande form och för några deltagare var de undanglidande identiteterna, tidshoppen och placeringen i en miljö som är Göteborg fast ändå inte, komponenter som gjorde den lite otäck och kuslig. Man kan aldrig riktigt reda ut vad som är sant, och kanske är det inte heller viktigt i den här typen av text? Jag erkänner att jag personligen inte förstod allt och för mig så var det som om jag såg en film där jag inte riktigt hängde med på allt men där de starka intrycken skapade känslor inuti av både ömhet, sorg, förtvivlan och ilska.

Samtalen sträckte sig över det poetiska språket som kanske är nödvändig för att skapa en slags distans till den verklighet som vi kan se speglas i berättelsen, nattfjärilarnas symbolik, rasism och religion och så återkom vi gång på gång till den unga flickans identitet. Vem är hon egentligen och hurdan ser relationen till författaren ut? Varför vill hon berätta, är hon måhända sänd till jorden just för att berätta? Jag läste texten som om att hon var just en sorts profet eller ängel som har som uppdrag att förkunna. Ved Anyuru tänkt det vet vi inte, det här är en tolkningsbar roman helt klart.

En spännande upplevelse är det absolut att diskutera det som finns i texten med människor som man vet närmast inget om. Vi presenterade oss med förnamn och sedan talade vi om boken. För mig är det ett ovanligt sätt att bokcirkla på eftersom de cirkelsammanhang jag annars är med i oftast har medlemmar som känner mig. I vår FB-cirkel Kulturkollo läser (den är förresten i full gång kring Det nionde brevet just nu) är ju det faktiskt lite så att vi som möts på nätet kanske inte alls känner varandra. Vi ses där för att samtala om boken, just i morgon hålls ju dessutom en bokcirkel IRL på Malmö Litteraturfestival  - missa inte det!

Tillbaka till gårdagen, vi ska ses ännu en gång för att samtala mer om boken sedan är det dags för kritikersalong där vi ska lyssna på två kritiker som samtalar på scen. Det blir den 20 april och efter det gästar Anyuru Litteraturhuset den 28 samma månad. Jag ser fram emot att göra en sådan total djupdykning i en enda roman, det är sällan man tar sig den tiden att närläsa och samtala så ingående om en text. En skön omväxling till mitt vanliga läsafyraromaneriveckanochskrivaomdempåbloggen-liv.

3 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!