måndag 27 mars 2017

någonstans brister himlen - en fin debut!

Den spröda vårens skymningslugn hade sänkt sig över världen ...

den kvällen när jag skrev texten om Erika Olofsson Liljedahls debutroman Någonstans brister himlen. Det är meningar som den jag citerar ovan som gör den här romanen till något alldeles extra. Den handlar om de två syskonen Signe och Elis som växer upp i någonstans i Bohuslän. Signe är den nästanvuxna dottern som har livet i sig, Elis är den tonårige sonen som har tilliten. Så beskriver modern dem så fint i början av boken och hon är den som håller samman den lilla familjen och när livet blir hårt i fiskestugan. Det är hennes omsorger om allt och alla inklusive skadade smådjur och fåglar som skapar trygghet och ro.  Fadern har ett mörker i sig som är svårt för barnen att förstå och när Signe en dag plötsligt har försvunnit från stugan blir Elis mycket orolig, han söker efter henne i fiskeläget, han söker överallt och snart förstår han att det finns en anledning till att hon rest. Han beger sig ut på en resa för att finna henne och möter möjligheten att leva ett helt annat liv.

Romanen utspelar sig i ett Sverige som har stora klyftor mellan fattig och rik, mellan hur livet levs på landsbygden och i samhällena. De första världskriget är slut men moderniteter som elektricitet och sanitet har ännu inte blivit vanliga. Man transporterar sig med roddbåt eller till fots fram till tågstationen i Dingle och nyheter färdas från mun till mun. I den brytningstiden beger sig Elis ut på sin vandring. Jag tänkte en hel del på Harry Martinsons Nässlorna blomma och Vägen ut när jag följde Elis väg mot vuxenlivet och ett samhälle som erbjuder fler möjligheter än hemmavid. Det var förstås det självklara att tematiken liknar men också språkhanteringen som på något sätt krokade i Martinsons. Poetiskt och precist, meningar som man kan gömma och spara länge blandat med krassa beskrivningar av gruvan eller fabrikens instängdhet.

Jag tyckte mycket om att läsa och jag hoppas att många hittar till den, det är en allåldersbok som kan passa både unga och gamla och alla oss som är mittemellan. Låna, köp, läs!

8 kommentarer:

  1. Den ligger här i min läshög och lockar. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att det var helt fantastisk

    SvaraRadera
  3. Den ligger i min hög också. Tänker mig den till helgen :)

    SvaraRadera
  4. Låter helt fantastisk ... "skriver upp" ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, tror att du skulle tycka mycket om :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!