fredag 4 juli 2014

lite brasilianskt inför fredagens fotbollsfest


Sedan några månader är  FB-cirkeln om de 37 novellerna från Brasilien avslutad. Gruppen är nu öppnad så att alla som har lust kan klicka sig in och följa diskussionerna om de olika novellerna. Gör gärna det. Det är ett fantastiskt roligt och kravlöst sätt att läsa tillsammans det här med FB-cirkel, som ofta så går deltagandet och engagemanget både upp och ned men varenda novell har diskuterats av några medlemmar. För den som är lite osäker på hur det kan te sig att vara med i en FB-cirkel så fogar jag in ett exempel från ett samtal - vi pratar här om Navelsträngslikt av João Anzanello Carrascoza. Samtalen har berikat min läsning och gjort att jag har läst texter från ett språkområde och i en berättartradition som inte alls lockar mig egentligen. Stort tack alla som deltog!

Nu har vi då tillsammans läst ett antal författare från Brasilien och nästan alla är samtida. Det ska verkligen bli spännande att se om några av dem dyker upp på mässan i höst. Mina favoriter av alla texterna är nog mikronovellerna av Fernando Bonassi.



Som introduktion till brasiliansk litteratur så tycker jag att den här samlingen från Tranan varit riktigt givande och på så vis kan den rekommenderas till var och en som ska gå på mässa i höst. Men det finns en anledning till att jag har sällsamt få inlägg om böcker från Sydamerika här på bloggen, sällan, sällan lockar det mig att läsa från kontinenten. Inte har jag blivit mer sugen efter den här antologin, det väldigt sällan min kopp te det där med symbolrika texter, med fantasteri och magiska inslag. Därför är jag extra tacksam för sällskapet på resan till Brasilien. Utan alla fina bloggisar att prata med hade den aldrig blivit av!

Läs gärna Patriks tankar om cirkeln, han har gjort en ambitiös sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!