torsdag 10 juli 2014

visning pågår - deckarfrosseriet fortsätter

Visning pågår är del tre i serien om systrarna Emma och Josefine. Emma är polis på länskrim, Josefine har bytt karriär och är numer personlig tränare. En tidig morgon får Josefine ett samtal från en dagiskamrats mamma, hennes man har blivit mördad och hon vet inte vad hon ska ta sig till.

Josefine kontaktar sin syster och snart anar polisen att mordet kan ha något samband med att huset just nu är till försäljning. Mannen som mördades var i fastighetsbranschen och spaningsarbetet tyder på att det finns skumma affärer i bakgrunden. Samtidigt som Emma arbetar hårt med det nya fallet så kämpar hon med att dölja sin graviditet för sina arbetskamrater, den nye mannen Kristoffer, som är fastighetsmäklare av alla yrken, verkar inte vilja flytta ihop och relationen till hennes ex är ansträngd. Josefine i sin tur har problem i sitt äktenskap och svårt att få vardagen att gå ihop, dessutom ställer hon upp för sin väninna och tar hand den sexåriga lilla dottern som just förlorat sin pappa.

Mycket privattrassel är det i den här deckarserien och delvis så är det det som gör att jag lyssnar vidare, men allvarligt. Nu kan väl inte de två systrarna råka ut för fler brott i Bromma? Texten är mallad efter deckarskolan 1A och det gör den lättlyssnad och ganska förutsägbar, inte mig emot. Det är utmärkt när man gör annat samtidigt. En berättarteknisk detalj som jag stör mig på är att man tidigt i intrigen får höra förövarens tankar, antar att det är kursiverat i själva boken. När man lyssnar så stökar det till det, man får vara uppmärksam för att hänga med i svängarna. Helt OK svensk deckare. Inget extra, inte dåligt.

Nu svänger jag mitt ljudboksfrosseri mot en helt annan smakpalett. Stoner finns i min spelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!