måndag 15 september 2014

om inte nu så när?


Så var rubriken på mitt inlägg på kulturkollo i helgen. Idag vet vi att ett främlingsfientligt missnöjesparti är det tredje största partiet i vår riksdag. 

Jag saknar ord men jag tycker Mona Sahlin sa det bra under valkvällen när hon påminner oss om att "Vi måste lyssna på SD s väljare, men inte på SD.". Nu måste vi ta diskussionen. Ut och prata med grannar, arbetskamrater och släktingar. I de bygder jag växte upp så har SD 20 % av väljarnas röst. Jag är helt övertygad om att många röstar som en missnöjeshandling, de tycker att välfärden rustats ned och att landsbygden blivit lämnad åt sitt öde. Var är Centerpartiet som tidigare förde landsbygdens talan, var är de andra partierna?  

På kulturkollo så lottar vi ut ett ex av Jag heter inte Miriam - en av årets bästa romaner. Var med och tipsa om böcker för tolerans och mot främlingsfientlighet. Om du har läst den så var med och tipsa ändå. Och vinn en bok! 

Majgull kommer förstås till mässan. Hör henne där!

  • Timme Noll

    Datum & tid: torsdag 25 sep kl. 12:00 - 12:20
    Plats: J1
    Arrangör: Natur & Kultur och Brombergs
    Kod: To1200.5
    Seminarium, seminariekort erfordras.
    Majgull Axelsson och Lotta Lundberg har bägge skrivit gripande böcker om den svåraste skuldfrågan – livet efter andra världskriget. Lundbergs roman Timme noll skildrar krigsslutet 1945, men är också ett existentiellt tillstånd: att stå i sin egen ruin. En mor har gjort det allra värsta: lämnat bort sin dotter som hamnat i koncentrationsläger under kriget. Nu måste hon bära skulden. Axelssons roman Jag heter inte Miriam handlar om en kvinna som bär en livslögn: för att överleva i koncentrationslägret döljer hon sitt romska ursprung och utger sig för att vara judinna och tar namnet Miriam. Björn Linnell, senior advisor Natur & Kultur, leder ett samtal om förintelsen, skuld, svek, utanförskap, värdighet och identitet.
  • Majgull Axelsson

    Datum & tid: torsdag 25 sep kl. 13:00 - 13:30
    Plats: B02:28
    Arrangör: Eksjö Bokhandel, B02:28
    Språk: Svenska
    Kod: Mo14038
    Monterprogram, ingår i entrébiljetten.
    Kom och träffa Majgull Axelsson och köp ett signerat exemplar av hennes senaste roman "Jag heter inte Miriam".
  • Mitt rätta jag

    Datum & tid: fredag 26 sep kl. 14:00 - 14:45
    Plats: K1
    Arrangör: Brombergs Bokförlag
    Kod: Fr1400.1
    Seminarium, seminariekort erfordras.
    Majgull Axelssons roman Jag heter inte Miriam är en omvälvande resa genom krigets Europa och efterkrigstidens Sverige. Vi får följa en romsk kvinna som tar namnet Miriam och identiteten
    av en judinna för att överleva bland de övriga fångarna i koncentrationslägret Ravensbrück där romer var lägst i rang. När hon kommer till Sverige behåller hon namnet och gör allt för att dölja sitt förflutna. Majgull Axelsson talar här med
    Toleransprojektets skapare, läraren och författaren Christer Mattsson, vars morfar motvilligt avslöjade sin livslånga hemlighet för barnbarnet på dödsbädden: han var rom. Ett samtal om identitet, skam och livslögner.
    Moderator: Lena Sundström, journalist.
  • Att dölja sitt ursprung för att överleva

    Datum & tid: lördag 27 sep kl. 15:30 - 16:00
    Plats: Litteraturscenen, A01:60
    Arrangör: Författarcentrum och Sveriges författarförbund
    Språk: Svenska
    Kod: Sc12725
    Scenprogram, ingår i entrébiljetten.
  • Majgull Axelsson

    Datum & tid: söndag 28 sep kl. 10:30 - 11:00
    Plats: B04:22
    Arrangör: Storytel
    Kod: Mo14227
    Monterprogram, ingår i entrébiljetten.
    I samtal om sin bok "Jag heter inte Miriam".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!