lördag 11 oktober 2014

Kinas landskap i förändring - samtida kinesisk tusch

Just nu kan man besöka akvarellmuseet i Skärhamn och se en spännande samtida kinesisk utställning. Det är tio kinesiska konstnärer som har utforskat tuschets möjligheter och med avstamp i det klassiska tuschmåleriet så har de skapat bilder av samtiden. Qui Zhijies bilder i sviten Fågelperspektiv tyckte jag mycket om och animationerna gjorda av Xu Bing var fantastiskt spännande. Liten provsmak av hans konst kan man se i filmen från BM, London:

Museet bjuder också work-shops där man kan pröva på kalligrafi och föreläsningar, bland annat kommer Ola Wong på besök senare i oktober. Hans bok Pekingsyndromet har gästbloggarn läst och skrivit om här i bloggen. 

Vad bilden nedan föreställer?
Jo, det är min kalligrafipensel inköpt i Nara, Japan. Den bara ligger och väntar på att bli använd ...

2 kommentarer:

  1. jag känner att jag skulle behöva en kalligrafipenna när jag tragglar med hiraganatecknen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, det måste vara svårt!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!