torsdag 9 oktober 2014

nu börjar det närma sig - tillkännagivandet

Förra årets nobelpristagare var den älskade novellisten Alice Munro och jag hoppas att Peter Englund kommer att öppna dörren klockan 13 och tillkännage ännu en kvinnlig pristagare. Jag har noll koll på lyrik och dramatik så mina förhoppningar ligger hos en romanförfattare. Det borde vara den arabiska delen av världens tur och då hoppas jag att det blir en fransktalande algeriska - Assia Djebar, eller en feministikon - Nawal el Saadawi som får priset. Blir det Afrika söder om Sahara som tar hem priset så verkar Ngugi wa Thiong'o ligga bra till om man ska se på oddsen. Hans tidiga romaner har jag läst nyligen och de är verkligen mycket bra. När jag skriver det här så funderar jag över om geografin spelar roll? Har akademin uttalat att de försöker sprida priset över världen? Det får googlas!

Någon klok människa skrev igår på FB att det är synd att priset alltid går till någon som är i slutet av sin författarbana, det vore väl bra om man gav det till någon som har många år kvar att skriva? Om nu akademin är så djärv att ge de till en yngre författare så har jag två afrikanska förslag också där. Nina Bouraoui från Algeriet och Chimamanda Ngozi Adichie från Nigeria.

Klicka dig nu in till kulturkollo och var med och tyck till - omröstning där pågår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!