torsdag 30 oktober 2014

Mia har utmanat mig!


Mia har skickat en fin nominering och dessutom skickat mig frågor och jag har glömt att svara. Ursäkta, ursäkta. Bättre sent än aldrig osv osv 

1. Är du samlare av böcker eller ger du bort/annat alternativ, när du läst dem?
- Jag samlar på mig de som jag tror att jag vill läsa igen. Alla andra skänker jag bort.

2. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
- Sällan. Ibland ett glas vin, ibland en kopp kaffe men oftast läser jag utan tillsatser.

3. Vilken är din favoritläsplats?
- På verandan på landet. Gärna under en filt och med sommarregn utanför.

4. Vad fastnar du för vid bokinköp?
- Oftast har andra tipsat mig, jag köper på rekommendation.

5. Vilken är din favoritgenre?
- Romaner som tar mig med till en annan plats.

6. Vad ska du läsa i jul?
- Oj, vet inte. Troligen någon maffig, tjock roman. De brukar bli stående under terminerna.

7. Vad önskar du för bok/böcker i julklapp?
- Jag önskar mig inte så ofta böcker, pass på den. 

8. Vilken årstid är bäst för läsning?
- Sommaren, helt klart!

9. Vad är skräplitteratur för dig?
- Jag gillar inte ordet skräp. Den mesta litteratur som läses fyller säkert en mening för sin läsare men ... Schabloner, stereotyper och förutsägbarhet i kombination med klyschigt språk och sunkiga könsroller är inte poppis här hos mig.

10. Vilken bok rekommenderar du att alla ska läsa?
- En halv gul sol av Chimamanda Ngozie Adichi

Fler som vill svara där ute i cyberrymden? Jag skickar inte vidare utan uppmanar alla att hänga på!

4 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!