fredag 3 oktober 2014

planeringar som håller?


Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?
Veckans bokbloggsjerka inne hos Annika  är som alltid en sån där som man kan svara nja på. Både ja och nej blir alltså mitt bidrag. Det är lätt att göra upp läsplaner och det är väsentligt svårare att hålla dem. Jag planerar in vilka recex jag har lust att läsa och till vilka datum jag ska läsa dem (inte sagt att jag alltid hinner) men sedan är det som det faller sig. Särskilt när det kommer till ljudböckerna, då går jag nästan alltid på ren lust. Ofta något nyutgivet men inte med särskild plan.

Det är viktigt att läsningen inte blir ytterligare ett jobb, därför försöker jag bara läsa det som lockar. Måsteläsning har jag nog med i jobbet och i studierna. 

Hur är det med er andra, har ni planeringar som håller?

20 kommentarer:

  1. Precis så känner jag också - att läsningen inte ska bli ett måste, som det så lätt blir när man börjar planera! Därför jag jag nästan helt spontan i min läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vilja vara mer spontan. Säger varje årstid att nu ska jag inte bara läsa nya rec ex utan plocka från hyllan. Håller det? Nej. Jag blir så sugen på nyheter hela tiden.

      Radera
  2. För mig är det också på sätt och vis nja. Men då jag oftast slalomläser kan jag ha mitt eget val som huvudläsning och mina måsten som toa och lunchläsning. Då känns det ändå ok när jag sedan på kvällen kan sjunka ner i soffan med mitt eget val och koppla av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite som en kompromiss då. Lite av allt. Jag slalomläser också men oftast växlar jag mellan pappersbok, e-bok och ljudbok.

      Radera
  3. Jag planerar in rec.exen, resten får bli som det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gör vi likasamma då. Bra mellanting tycker jag.

      Radera
  4. Läsning får inte kännas som ett tvång. Därför engagerar jag mig inte i rec-ex!

    SvaraRadera
  5. Jag känner mig nästan som ett undantag den här veckan, eftersom jag älskar planering och listor. Däremot ser jag inte min läsning som ett måste, vad jag än läser så är det ett nöje :)

    SvaraRadera
  6. Håller med dig och så funkar jag med.

    SvaraRadera
  7. Lösa planer som går ut på att prioritera recex men även de kan få vänta om jag inte är på humör. Gör jag upp planer bryter jag dom snabbt som ögat. Men det är roligt att göra listor. I alla fall just som man gör dem... ;)

    SvaraRadera
  8. Sällan jag planerar, men gör jag det så spricker alltid planerna! :)

    SvaraRadera
  9. Recexen försöker jag planera. Resten blir fritt val

    SvaraRadera
  10. Är inte heller något fan av måste-läsning. Risken att den dödar läslusten är ganska stor hos mig.

    SvaraRadera
  11. Håller med dig om att det kan vara svårt att hålla läsplanerna. Men jag gör mitt bästa.

    SvaraRadera
  12. Jag planerna böckerna och lite av ljudböckerna men mest är ljudböcker lite lustläsning eller lyssning kanske man ska säga.

    SvaraRadera
  13. Läsningen ska vara lust, men lite planering blir det ändå med utmaningar och liknande.

    SvaraRadera
  14. Ja det får inte bli så att det känns som ett måste. Man skall njuta av läsningen.

    SvaraRadera
  15. Försöker planera in rec-exen men resten baseras helt på dagsform, humör och känsla. Inga måsten eller krav för försvinner min läslust.

    SvaraRadera
  16. Jag är välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!