onsdag 22 oktober 2014

utmaningsdags: jorden runt!


Berätta om:
en bok från en världsdel,
en film från en annan världsdel,
en TV-serie från en tredje och
musik från en fjärde världsdel.
Så lyder veckans tisdagsutmaning på kulturkollo. Jag ska försöka ge mig på att svara.
Boken får bli från Oceanien, jag vill tipsa om en ljudbok som tog mig med storm i somras. Det var Fyren mellan haven av M.L. Stedman. Mycket tänkvärd roman som utspelar sig i skuggan av första världskriget. Sedan blir det film. Det är en som jag vill se, som kommer från Afrika, En halv gul sol är baserad på Chimamanda Ngozi Adichies roman med samma namn och jag vill så gärna se den. Boken är fantastiskt bra! Sedan kommer vi till TV-serier. Jag är så dålig på TV. Urkass faktiskt. Kommer bara på typ danska som jag vill ta med och det känns ju inte vidare spännande. Borgen får det alltså bli. Musik är jag ju ännu sämre på men jag behöver lite värme och färgglatt så det får bli en låt av Bob Marley. Häng med till Karibien!

6 kommentarer:

  1. Bob Marley funderade jag oxå på, men valde asiatisk musik istället! Den övriga kulturen du tar upp har jag kvar att upptäcka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hänger på utmaningen! Jag ska genast kika in hos dig!

      Radera
  2. Fyren mellan haven är en sån bok som stannat kvar hos mig. Den var verkligen tänkvärd! Lite Bob Marley i höstrusket är väl aldrig fel! Jag tyckte det här var en rolig utmaning så jag hängde också med på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du hänger på, jag ska kika in till dig under dagen!

      Radera
  3. Danska TV-serier är ju helt enkelt bäst.

    SvaraRadera
  4. Fyren mellan haven gillade jag också, men det fick bli Nya Zeeländsk film för mig istället. Bob Marley är ju heller sällan fel, men även här tipsade jag om något annat istället :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!