torsdag 15 mars 2018

alla floder flyter mot havet

Alla floder flyter mot havet av Dorit Rabinyan är en nyutgiven och aktuell israelisk roman. Rabinyan är just nu på besök i Sverige för att tala om sin bok och hon besöker fler städer, Göteborgs tur är det på lördag. I Alla floder flyter mot havet lär vi känna den israeliska kvinnan Liat och den palestinske mannen Hilmi, de möts en kall och lång vinter i New York och blir våldsamt förälskade. Från första början vet de att deras kärlek är tidsbestämd, så länge Liat är kvar i USA så kan de älska, debattera och umgås som vilket ungt par som helst, men något varaktigt kan aldrig bli. Det gör att de sex månader som de tillbringar tillsammans till något alldeles särskilt. De upptäcker varandra, de upptäcker och upplever staden och allt blir extra intensivt. Tiden är utmätt, kärleken villkorad.

Jag läser att Rabinyans roman blivit förbjuden i israeliska skolor för att den beskriver en kärlekshistoria mellan en judinna och en palestinsk man och min förvåning över detta avslöjar min okunskap om hur livet gestaltar sig för unga människor i Israel. Att som judinna älska en arab, det går bara inte. På ett osentimentalt (lite babbligt) språk och med en detaljrikedom som ibland stör själva flytet i berättandet så berättar Rabinyan om den omöjliga kärlekshistorien som blir möjlig enbart genom en anonymitet i storstaden långt hemifrån.

Inte särskilt länge sedan såg jag en film tillsammans med min dotter som också handlade om omöjlig kärlek men i den var det beduiner som lever i regionen som var i fokus. Sandstorm är en netflix-film som jag verkligen rekommenderar för att få ytterligare en bild av hur det kan vara att vara ung och älska någon som ses olämplig i Israel/Palestina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!