torsdag 8 mars 2018

women's prize for fiction - långa listan är här


 “What is striking about the list, apart from the wealth of talent, is that women writers refuse to be pigeon-holed. We have searing social realism, adventure, comedy, poetic truths, ingenious plots and unforgettable characters. Women of the world are a literary force to be reckoned with.”

På Internationella kvinnodagen passar juryn för Women's Prize for Fiction på att kungöra sin långa lista. Jag har bara läts två av dem redan så jag ser fram emot att välja bland:

The longlisted books are as follows:
H(A)PPY by Nicola Barker
The Idiot by Elif Batuman
Three Things About Elsie by Joanna Cannon
Miss Burma by Charmaine Craig
Manhattan Beach by Jennifer Egan
The Mermaid and Mrs Hancock by Imogen Hermes Gowar
Sight by Jessie Greengrass
Eleanor Oliphant is Completely Fine by Gail Honeyman
When I Hit You: Or, A Portrait of the Writer as a Young Wife by Meena Kandasamy
Elmet by Fiona Mozley
The Ministry of Utmost Happiness by Arundhati Roy
See What I Have Done by Sarah Schmidt
A Boy in Winter by Rachel Seiffert
Home Fire by Kamila Shamsie
The Trick to Time by Kit de Waal
Sing, Unburied, Sing by Jesmyn Ward
6 juni får vi vet vilken av titlarna som vann. 

repris från onsdag 4 oktober 2017

Eleanor Oliphant is Completely Fine - en bok som berör ända in i hjärteroten

Eleanor Oliphant är tjejen som bygger upp sitt liv på rutiner och när hon går hem från jobbet på fredagseftermiddagen så vet hon att hon inte kommer tala med någon förrän måndag morgon igen. Hon undviker alla sorters sociala sammanhang och gillar siffror bäst men när hon en dag får problem med sin dator så kontaktar hon Raymond. Han visar sig vara en sådan där sliskig kille som hon egentligen tycker mycket illa om men han verkar kunna datorer. Eleanor har sett en bild på en artist och han ska bli mannen i hennes liv, hon måste bara ta reda på mer om honom. Och för det behöver hon en dator, och en smartphone. Vem kan hjälpa henne om inte Raymond?

Så börjar en trevande vänskap som sakta lockar Eleanor ut från sitt inrutade och in i minsta detalj planerade liv. Hon intalar sig själv att hon mår alldeles utmärkt som det är men egentligen tror hon inte ens på det själv. 

Ensamheten sipprar ut från sidorna och snart förstår man mer om vad som hänt Eleanor, för henne så är skalet ett skyddsvärn och jag tycker att Gail Honeyman gestaltar det på ett suveränt sätt. Det är feel-good med allvarlig kärna, man skrattar och gråter om vartannat och Honeyman navigerar skickligt runt de där klichéerna som så lätt smyger sig in när man ska skildra människor som av olika anledningar hamnat utanför gemenskapen i samhället. 

Boken fick jag på Harper Collins mingel på bokmässan och jag blev så positivt överraskad, det här är mycket mer än en lättviktig underhållningsroman och jag kan verkligen tipsa alla som vill ha en gripande och välskriven roman att köpa, låna, läsa. Jag lyssnade delvis på Storytel där den finns inläst på svenska under titeln Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt



2 kommentarer:

  1. intressant, många nya, Elif Batuman s bok om ryska författare har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, flera av författarna är kända för mig men jag har inte läst det senaste. Shamsie ligger här hemma och väntar på att bli läst, hennes Brända skuggor tyckte jag mycket om.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!