fredag 9 september 2011

elfte september+litteraturen=sant

Ingen kan väl missa att det närmar sig tio år sedan terrordådet i NY, igår hade babel ett reportage kring hur litteratur har påverkats, och skildrat dådet och beskrivit världen innan och efter 9-11. Många titlar nämndes i programmet och de flesta har jag läst under det senaste året, håller inte riktigt med panelen i babel om att traumat som terrorn har lämnat inte har gjort ordentligt litterärt avtryck. Jag menar nog att man kan skriva om en händelse på många flera sätt och det tillför en liten bit till pusslet, allt kan inte och ska inte vara "The Great American Novel"... Jag har med säkerhet fått många nya perspektiv på händelserna tack vare romanerna jag läst, perspektiv som jag kanske inte alls skulle fått annars. Tackar för det säger jag till:

Jonathan Safran Foer - Extremely Loud and Incredibly Close (gästbloggare M) och Anna
Joseph O'Neill - Nederland
Siri Hustvedt - Sorgesång
Moshin Hamid - Den ovillige fundamentalisten
Nadeem Aslam - Den förspillda vakan
Yasmina Khadra - Efter attentatet
Ian McEwan - Lördag (gästbloggare M)
Jonathan Franzen - Freedom (Anna) och The Corrections (gästbloggare M)

Liten personlig lista över läsning som berikat mig. Finns det titlar som jag missat som måste läsas?

6 kommentarer:

  1. Vi cirklar ju om Nederland imorgon, vilken timing :)

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen. Det trodde jag att ni hade planerat så. Det är en bok som jag gillade, särskilt hur sporten, cricketen, hjälper honom tillbaks till ett liv som är hanterbart.

    SvaraRadera
  3. Har inte hunnit läsa den än, men bara nu i dagarna kom det ut en 11/9-roman av algeriern Salim Bachi, "Döda dem alla", på sympatiska lilla förlaget Tranan. Kristian Lundberg hyllade den i alla fall i sin rec. i Gp.

    SvaraRadera
  4. Tack Johannes för spännande tips - den får jag titta på på bokmässan. Tranan har alltid en intressant monter.

    SvaraRadera
  5. Har precis läst Love the higher law, David Levithans bidrag till 9-11 litteraturen. Den var fin.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!