onsdag 5 september 2012

bedömning för lärande

Det går en bedömningsvåg över skolsverige. Det här läsåret skall betyg sättas redan från skolår 6 och många lärare som tidigare inte varit i närheten av betyg ska känna sig trygga i att det blir likvärdigt och rättvist. Under augustidagarna var jag på förläsning och lyssnade till Christian Lundahl som inte gör bedömning till något så enkelt som bokstaven A - F i ett betyg. Han pratade om hur bedömning kan vara ett effektiv pedagogiskt redskap för att utveckla både elevers och pedagogers lärande. En sammanfattning av hans tankar har han delat på Slideshare. Nu har jag också läst boken Bedömning för lärande som är en riktigt intressant sammanställning över hur bedömningen har förändrats över tid och varför bedömning är viktig för att få utveckling till stånd. Är det så att det är det viktiga vi bedömer i skolans värld eller är det det enkelt mätbara?
Jag gillade bilden av bedömning som en GPS – där man definierar målet, bestämmer nuvarande position och sedan lägger upp en strategi eller färdplan för att komma till målet. Den bilden kan man använda både vuxna och med eleverna. Det gäller bara att ha kvar känslan av skattjakt ibland så att arbetet kan rymma det lustfyllda, min känsla är att man ofta hittar guldkorn av inlärning i det oväntade och blir rutten alltför statisk, mekanisk så kan vi missa dem.

Tanken om att hjälpa eleverna att få en känsla för kvalité tycket jag också var intressant, han visade olika sätt att använda elevexempel för att lyfta fram kvalitetet i olika typer av arbeten. Redan med de små eleverna måste vi bli bättre på att lyfta fram kvalitet i arbetet. Vi berömmer och uppmuntrar i nuläget det mesta och frågan är om eleverna uppfattar det som ärligt beröm och finns där en tydlig uppskattning för specifika kvaliteter så tror jag att berömmet känns ärligare. Sedan finns där en risk - att det blir mallar som alla ska följa och där kreativiteten kuvas. Där får vi se upp så att vi inte hamnar i femtiotalets 25 likadana bilder på väggen igen. 

För alla som är intresserade av bedömningens svåra konst så är Christians Lundahls bok riktigt bra, dessutom finns många av han förläsningar på Skolverkets hemsida. Ngt entonig men väldigt intressant!


Edit: Linda påminde mig om att DrLundahl twittrar också. Följ!

2 kommentarer:

  1. En aning entonigt ja. Tittade förra veckan och somnade fler gånger. Då tyckte jag ändå att det var intressant.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!