torsdag 6 september 2012

bokmässenedräkning: Ska bara!


  • Ska bara... är det som jag mest av allt tänker på när jag hör namnet Alfons Åberg. I vår familj, och säkerligen i familjer över hela Sverige används den där frasen titt som tätt. Gunilla Bergströms underfundiga böcker som alltid står på barnens sida är härlig läsning för både vuxna och barn. I Göteborg har debatten rasat det senaste året om det kommande Alfons Åberg-huset i Trädgårdsföreningen. Jag gick förbi härom dagen och huset ser hittills väldigt fint ut, läget är i vart fall perfekt med Centralstationen, vallgraven och parken som grannar. Ett lite mindre, men mycket fint, Alfonshus kan man nu köpa. Med fyra böcker och ett lekhus i ett verkar det vara den perfekta presenten för en treåring. Pssst alla med små barn i er närhet: 179 kr är bra pris, ska bara hitta någon att köpa till!

    Upplevelser behöver ju inte handla om att köpa... Jag ser fram emot att lyssna till Gunilla Bergström på mässan. Ska bara... läsa lite Alfons först. Alfons och styrkesäcken ligger på mitt bord.

    40 år med Alfons Åberg

    Datum & tid: fredag 28 sep kl. 17:00 - 17:45
    Plats: K3
    Arrangör: Rabén & Sjögren
    Kod: Fr1700.2
    Seminarium, seminariekort erfordras.
    Alfons Åberg fyller 40 år! Den underfundige, tänkande lille buskillen och hans snälle piprökande pappa har tagit världen med storm sedan första boken, God natt, Alfons Åberg, kom 1972. Berättelserna om Alfons Åberg finns översatta till ett 30-tal språk och har dramatiserats både för tecknad film och teater. Alfons skapare, bildkonstnären Gunilla Bergström, samtalar med den danske familjeterapeuten Jesper Juul om verklighetens magi, vikten av fantasi och vem Pappa Åberg egentligen är? Har han något att lära dagens pappor och föräldrar?

    - bokmässenedräkning är en serie inlägg inför årets bok och biblioteksmässa i Göteborg, alla är taggade med bokmässa 2012, häääääng med på mina förberedelser och så ses vi snart där! - 

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade faktiskt på Gunilla Bergström idag, på Rabén&Sjögren. Och de hade lagt fram precis det där lilla fina huset.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!