onsdag 13 maj 2015

garnethill - Denise Mina

Jag fattar inte riktigt hypen kring Denise Mina. För mig var Garnethill en ganska ordinär deckarupplevelse. Det känns som jag läst det förut, den sargade och trasiga huvudpersonen Maureen som rör sig i sjaskiga och skitiga miljöer. Vi möter psykiska ohälsa, alkoholism, incest och annat elände i en enda lång rad. Inte kan man lita på de som ska hjälpa en heller ...

Lite förklaring får jag när jag inser att den är skriven 1998. Det här är alltså en snart 20 år gammal deckare och i det ljuset så kan jag se att 1998 var det här troligen en bok som förändrade deckarkartan. Man kan tänka sig att till exempel Gillan Flynn har läst Mina i sin ungdom.

Nja, det blir nog inte fler böcker om Maureen för mig. Garnethill är första delen i en trilogi och hela klabbet är precis nyutgivet av Modernista i riktigt snygga band. Nu är det ju inte utsidan som räknas, och insidan var inte för mig. Då var det sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!