söndag 31 maj 2015

Kraftwerk - influenser, referenser och plagiat

Röhska pågår just nu en designutställning som utifrån skivomslag, affischer, fotografier, konstverk och designprodukter placerar gruppen Kraftwerk i ett konst- och designhistoriskt sammanhang.

Jag har aldrig varit ett fan av Kraftwerks musik och ska väl erkänna att en hel del i den här utställningen gick mig förbi. Hade jag haft något mer hum om gruppen så hade det säkert varit mycket mer lockande. Trots allt så var den var pedagogiskt upplagd, objekten mycket snyggt ordnade och musiken kunde man lyssna till i extremt snygga hörlurar. Estetiskt var ordet för dagen alltså. För att få lite mer kunskap passar en dokumentär fint. 


2 kommentarer:

  1. För mig är Kraftwerk "Das model" och där tar typ all kunskap slut. Mycket av utställningen skulle nog gå även mig förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev mycket yta och lite substans för mig.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!