måndag 12 september 2016

aftonland - Therese Bohman

Vissa böcker skall man skriva om direkt när man läst dem och andra måste ligga till sig och mogna inne i skallen innan man kan få ned något vettigt om dem. Aftonland av Therese Bohman har verkligen behövt den där extra inkubationstiden och ändå har jag svårt att formulera mina tankar. Å ena sidan så snyggt, så snyggt med referenser till konst, universitetsmiljöerna och det kultiverade och polerade som krockar med det djuriska i människan, dess behov av att fortplanta sig och behovet av bekräftelse. Å andra sidan så är den här texten så distanserad, så kallt observerande att det känns som att jag studerar hela romanen genom en glasskiva på ett museum. 

Huvuddragen i romanen är som följer: Karolina är konstprofessorn som nyligen brutit upp från sin sambo, antikvitetshandlaren. Hon bor nu i en ekande tom lägenhet på Söder och i fonden tickar den biologiska klockan. Ska hon kunna bilda en egen familj? De älskare som hon avverkar har alla familjer, vem skulle vilja satsa på henne? Hennes egen forskning går trögt och när hon får en ny doktorand att handleda så blir hon intresserad. Han presenterar okänt material från Berlin som skulle kunna få också Karolina att få en skjuts i karriären. 

Det yttre handlingen i den här texten är ganska enkelt berättad och egentligen inget märkvärdig alls. Det är resonemangen kring kultur och natur som gör den mycket läsvärd och en roman som stannar i minnet. Bohman kommenterar sin samtid med en forskares blick och särskilt spännande blir det när hon undersöker relationerna mellan människan och apan. Karolina tittar på konst där apor förekommer och beskriver ett experiment i Sovjetunionen där man ville undersöka om det gick att avla fram en korsning mellan människa och schimpans. Jag har nu letat i typ en vecka efter mitt exemplar av Peter Hoegs Kvinnan och Apan för jag är då helt säker på att en del av resonemangen, eller mycket liknande tankar finns också i den. Jag har inte hittat min bok, som jag dessutom köpte i Danmark. Om någon här har läst och minns mer än jag så kommentera gärna ...

Idag har Therese Bohmans roman recensionsdag. Jag är säker på att vi kommer att läsa mycket om den i media de kommande veckorna och jag vet att hon kommer till bokmässan. Se hennes programpunkter här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!