torsdag 8 september 2016

mamma är bara lite trött - hur lever vi våra liv egentligen?

Mamma är bara lite trött  av Sara Beischer är en roman som tar oss med rakt in i samtidens medelklassfamilj. Barnen är små, mamman är lärare och livet har gått i spinn. Huset ska vara snyggt, jobbet ska skötas, äktenskapet skall vårdas, barnens aktiviter fyller både kvällar och helger, man ska träna, åka på spa-helger med väninnor och bokcirkla svår litteratur. Dessutom skall man vara piffig och snygg, sexig och glad och laga god och näringsriktig mat. Och cykla till jobbet i ur och skur för att man ska minsann vara miljövänlig.

Ni hör. Minna, som är i fyrtioårsåldern, har fullt upp och hela livet bara skaver. Kroppen värker och huvudet är glömskt och en dag så går det inte längre. Kollaps.

Beischers romaner är fina termometrar på samtiden, så också den här nyaste. Nu har hon lämnat äldrevården och arbetarklassen och hamnat mitt i villalivet. Mitt-i-livet mitt i villaidyllen och hon gör det så bra. Man inser snart att livet som Minna och hennes familj är helt ohållbart och ändå så kan man inget göra utan bara vänta på att allt ska rasa. För mig som jobbar i skolan så är delarna kring Minnas yrkesliv extra lätta att känna igen, jag har inga små barn omkring mig och jag undrar hur det skulle gått om jag haft det. Troligen inte alls. För min del så är det total tystnad, läsning och skrivande som gäller på kvällarna för att arbetslivet ska hålla ihop.

För Minna håller livet alltså inte ihop och jag tycker att Beischer på ett mycket trovärdigt sätt skildrar karusellen som lite förklenande ofta kallas livspusslet. För Minna är det alltid en eller flera bitar som fattas och först när hon stannar upp och samlar ihop sig kan hon fundera över vad som är viktigt. Bidragande till det är också en oväntad vänskap som jag gärna hade sett få ta större plats i boken. Igenkänningen i alla de som klämkäckt försöker komma med goda råd när Minna helst av allt vill ligga under en filt är också total. I den fällan faller också jag.

Mitt omdöme får bli att det här är en lättläst och tankeväckande roman om hur vi väljer (eller inte väljer) att leva våra liv.

4 kommentarer:

  1. Den låter verkligen intressant och jag känner igen mig i delar av beskrivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du skulle gilla. Jag lyssnade på ljudboken och det funkade bra med den här.

      Radera
  2. Vi verkar ha tyckt samma lika om den här boken och det är ju inte första gången. :) Beischer är författare väl värd att fortsätta följa!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!