torsdag 8 september 2016

får jag presentera: MO

Som några av er kanske vet så gör jag annat än bloggar om böcker också. Min dagliga sysselsättning är att arbeta som speciallärare med inriktning språk- läs- och skrivutveckling och jag funderar mycket på vad som gör att eleverna går igång och vill läsa och skriva. Den här höstterminen är det Pokemon som gäller och här presenterar jag monstret MO.


Knack, knack på lådan. Här bor något som börjar på mmmmmmmm.
Ett monster som heter MO.

Första tillfället vi jobbade målade vi egna monster som skulle tala om vad de hette.



Andra tillfället jobbade vi vidare med berättelsens struktur. Vi skrev och ritade en saga tillsammans med början, mitten och slut i en tredelad jättebläddra. MO var med och han satt hela tiden på den delen av bläddran som vi jobbade med. Sedan fick alla ettorna skriva egna sagor med början, mitten och slut. Så här fina berättelser skrev de:

Jag heter To. Picachu strider med To. (Sen) leker dom. Slut.

Mo utvecklas. Mo tar sönder ... Dom blir vänner.

Hallå Mo. Ska vi gå med mina kompisar? Hej Jag heter Mo och jag heter Picatchu. Kom.
Här är mitt hem. Mo vill gå hem. Vill gå hem. Hej Då.

Mer om Mo följer!

6 kommentarer:

  1. Härligt tema, kom och jobba hos oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Långpendling :-) Ungarna älskar det och vi lär oss tillsammans.

      Radera
  2. Det är ett fantastiskt tacksamt tema. På min sons fritids är de ute på Pokemonjakt lite nu och då. Det verkar också gå hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På idrotten har de pokemon orientering!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!