tisdag 23 augusti 2011

fladdermusmannen - en bra början...

Då har det äntligen hänt, jag har läst den första boken i serien om den norske polisen Harry Hole. I Fladdermusmannen  kommer Harry till Australien för att undersöka mordet på en ung norska. Han möts vid flyget av en poliskollega, Andrew, som vägleder honom i fallet som snart utvecklar sig till en serie mord. Allteftersom förstår jag som läser att varken Harry eller Andrew har helt enkelt med sina privatliv, Harry träffar dessutom en svensk flicka som också blir inblandad och inte ens kärleken är enkel. Jag får genom mötet med Andrew också möta ursprungsbefolkningens, aboriginernas, historia, myter och livssituation vilket är en av behållningarna med den här historien. Visst märks det, framförallt i beskrivningen av tekniska prylar, att boken är 14 år gammal men det allra mesta av historien håller än. Spänningen är den andra, vilket inte är alls dumt när det gäller en deckare. Jag sträckläste de 300 sidorna under en kväll och jag ville bara vända blad, läste ända till slutet nästan utan kaffepaus. Bra betyg för en deckare! Tror nog att jag kommer att rysa lite extra nästa gång jag går i hajtunneln på universeum...

Nästa del heter Kackerlackorna, ligger på hyllan i min sommarstuga och bara längtar efter att bli läst. Tackar, tackar till den kollega som lämnat hela serien i bokbytarhyllan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!