fredag 22 mars 2013

allt jag önskar mig en fredagskväll

En perfekt bok för en fredagskväll! Lättsam, välskriven och med en handling som inte kräver alltför mycket tankemöda. Rappa, kvicka scener spelas upp och det blir till en fransk komedi och feelgood som är underhållande men ändå inte lättviktig. Det är den lilla romanen allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt som just släppts i handeln som jag skriver om.
 
Jo är 47 år gammal och äger en handarbetsbutik i en liten stad i Frankrike, hon har allt hon önskar sig, är gift med Jo och deras barn är vuxna och utflugna. De två frisörskorna i salongen bredvid affären övertalar Jo att spela på lotto och plötsligt händer det. 18 miljoner Euro blir vinsten och Jo har först inga önskningar, så smått, så smått börjar hon att skriva listor över vad hon vill använda pengarna till. Hon tänker på sin far, sina barn och kanske en utsvävning som en resa med maken. Som de flesta redan gissat så är det inte helt enkelt att bli förmögen och pengarna blir startskottet till ett nytt liv.

Extra kul är att huvudpersonen Jo driver en handarbetsblogg och inläggen engagerar läsekretsen så. Det är ett av spåren i boken som Delacourt kunde utvecklat mer, boken känns ibland väl kort och summarisk. Jag hade gärna läst lite mer, boken tog slut allt för snabbt och kanske löste sig allt aningen väl enkelt, trots det så vill jag gärna puffa för den här perfekta fredagskvällsunderhållningen. Ett glas rött till så är kvällen hemma.

6 kommentarer:

  1. Tycker den verkar mysig, sugen på att läsa den. Bara omslaget lockar ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är säkert en Lindabok. Mysig!

      Radera
  2. Hade inte kunnat uttrycka det bättre själv! Jag har några sidor kvar och som du skriver är den som en lättsmält pralin, fast inte helt utan tuggmotstånd. Smaken sitter kvar länge efterråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det finns att fundera över!

      Radera
  3. Jag hade också gärna sett att bloggen varit en mer integrerad del av berättelsen, men förutom det tyckte jag att det var en mysig lite bok som trots allt gav läsaren lite att tänka på.

    SvaraRadera
  4. Inte alls dumt att den var kort heller. Ibland vill man ju ha ngt som man kan läsa lite snabbt och lätt.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!