lördag 30 mars 2013

utlottning av Konungen av Kader Abdolah

På påskafton värper tuppen ett ägg och alla snälla får sig varsitt. Godis eller kanske en bok inuti? Tuppägg har jag få att erbjuda men däremot en fin roman om Persien att lotta ut! Välkommen att vinna Konungen av Kader Abdolah. Du är med i utlottningen genom att skriva en kommentar här nedan. Vill du ha två lotter så delar du på FB eller skriver om utlottningen på din blogg också. Senast kl 24 den 2 april ska du ha anmält intresse. 3 april meddelas vinnaren här på bloggen. Välkommen att pröva lyckan!

Den 2 april kommer mina tankar om Konungen men jag har tidigare läst Abdolahs roman Huset vid moskén. Om den skrev jag såhär i mars 2011:

Storfamiljen som bott i huset vid moskén i många hundra år börjar allt snabbare att lösas upp. Matthandlaren, Imamen och Böneutroparen är de tre bröderna som vi får följa från mitten av 60-talet. När berättelsen  börjar är Shahen, med USAs goda minne, ledare i Iran och vid sin sida har han den vackra Farah Diba och västerlandets moderniteter både lockar och skrämmer befolkningen i Huset vid moskén. 
Det traditionella sättet att leva utmanas och sönerna söker sig allt längre från fadershuset, de studerar och blir politiskt aktiva och släktens överhuvud matthandlaren inser att han lever i en ny tid när även kvinnorna i huset engagerar sig i samhällsutvecklingen. Genom människorna som bor i huset vid moskén får vi följa Irans väg mot religiös fanatism med Ayatolla Khomeni i ledningen och boken hjälper mig, som typisk västerländsk läsare, att förstå en del av mekanismerna som gör fanatismen möjlig.
Kader Abdolah beskriver i sin myllrande roman Huset vid Moskén hur  i Iran förändras under några decennier i mitten av 1900-talet. Det här är en lättläst bok som gör ett försök att berätta om Irans historia och politiska utveckling så att även jag, en ganska okunnig läsare ska förstå. Den persiska kulturen och poesin finns där också, invävt i boken finns också suror från Koranen insprängda och jag finner dem mycket både vackra och tänkvärda. Lättläst och läsvärd blir mitt omdöme. 


21 kommentarer:

  1. Den vill jag gärna vinna!

    Hoppas det räknas när jag tipsar om din utlottning i en bisats till min egen utlottning... :-)

    http://bocker-emellan.blogspot.com.es/2013/03/paminnelse-utlottning-av-de-utvalda-bok.html

    SvaraRadera
  2. Ja den verkar onekligen intressant. Vi hade en man som jobbade lite på prov hos oss och han var från Persien, ja han kallade det fortfarande så. Barnen var helt fascinerade när han satt och läste.
    Så jag vill gärna vara med, skriver om det i sidan på min blogg.
    Mia

    SvaraRadera
  3. Jag tar en lott!

    SvaraRadera
  4. Tänk om man kunde vinna! :-)

    SvaraRadera
  5. Åh, vad jag hoppas på vinst den här gången! Boken verkar vara en riktig bloggbohemenbok!
    Tipsade om utlottningen här: http://bloggbohemen.blogspot.se/2013/03/utlottning-av-konungen.html

    SvaraRadera
  6. Jag är gärna med tävlar!

    SvaraRadera
  7. jag är gärna med och tääääääävlar... Håller tummarna och tårna!

    SvaraRadera
  8. Hej Anna! Jag vill gärna boken och har tagit två lotter genom att också skriva på min blogg.
    http://mimmimarie.blogspot.se/2013/04/tavling.html

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag är väldigt gärna med och tävlar. Jag tipsade om tävlingen här: https://www.facebook.com/litteraturkvalster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit, två lotter är dina!

      Radera
  10. Undrar om man får reda på något om historia om själva språket - har flera elever som talar persiska och dari som kommer från Afghanistan - eller om det finns ngn koppling till just Afghanistan... är gärna med på utlottningen och hoppas på tur :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det finns en historisk koppling, samma land en gång :-) Boken handlar en del om hur konungen sörjer förlusten av Afghanistan och staden Herat. KLart du är med på utlottningen!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!