lördag 20 februari 2016

främlingar på ett tåg - nästa bokbubblarbok

I början av mars firar bokbubblargänget femårsjubileum och visst ska vi göra det med stil, ser redan fram emot rosa bubbel och en fin kväll med tjöt och så en bok förstås. Främlingar på ett tåg av Patricia Highsmith är den klassiska spänningsromanen som vi ska prata om och jag är väldans glad över att det blev just den. Jag ser många, många samtalsämnen rada upp sig och jag kan förstå varför Hitchcock en gång bestämde sig för att köpa rättigheterna och göra film.

Med psykologiskt krypande skärpa beskriver Highsmith hur den arbetsamme, skötsamme, snälle killen Guy möter den rike, bortskämde, odågan Bruno på ett tåg. De delar en flaska och inser när de börjar att snacka på fyllan att de båda har någon i sin närhet som de skulle vilja försvann, Bruno kastar fram idén om att de kanske skulle ta och byta mord med varandra?

Mer än så blir det inte om handlingen, kanske har ni sett den klassiska filmen?


6 kommentarer:

  1. Filmen har jag sett. :) Borde kanske läsa boken också. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har boken stående, kanske dags att läsa den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassiker i genren som fått många efterföljare. Läsvärd i den aspekten också :-)

      Radera
  3. Den där kanske man skulle ge en chans! Highsmith är inte en författare jag är särskilt bekant med.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!