onsdag 24 februari 2016

Singers melodi - Vanna Rosenbergs debut

Här kommer en kort snutt om en omskriven debutroman för barn. Vanna Rosenbergs Singers melodi är en lekfull och varm berättelse om hitte-sjölejonet Singer som växer upp på cirkus. Han har många vänner och livet på cirkusen är gott men känslan av att sakna något lämnar honom inte. En dag så känner Singer - det skönsjungande sjölejonet en så stark längtan efter sin familj, han längtar efter havet och han bestämmer sig för att bege sig av för att försöka hitta hemma. Vännen Manfred, cirkuspojken, följer efter och på sitt sökande efter Singer möter han många personer på vägen. Slutet gott och allting gott.  

Det här är en charmig högläsningsbok som har ett finurligt, humoristiskt språk och ett fint budskap. Jag lyssnade till Vanna själv som läste och visst påverkade det mig att jag känner till såpass mycket om Vannas släktingar, farmor och farfar som vi lärt känna i Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Det ligger en sorgsen ton och ett längt efter att höra till som grundackord i den här fina boken som jag ska tipsa alla som har barn i rätt ålder om. Fin-fin bok att läsa högt både i skolan och hemma, min enda invändning är att en hel del av de språkliga krumbukterna passar lite dåligt för de elever som jag möter. Om man nyligen kommit till Sverige så är nog språket tyvärr för avancerat, berättelsen passar annars så väldigt bra att bygga vidare på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!