måndag 8 februari 2016

handen på hjärtat - ännu en lite för förutsägbar roman om kärlek med förhinder



Boyd, H - Handen på hjärtat - 13055602Handen på hjärtat så var den här romanen av Hilary Boyd på gränsen till för mycket feelgood/chick-lit för mig. Jag lyssnade på den eftersom jag tyckte mycket om Torsdagarna i parken, men enligt mig är Handen på hjärtat inte alls lika bra. Förutsägbar, för pratig och ganska intetsägande persongalleri gjorde att jag faktiskt slölyssnade på de sista timmarna bara för att ha gjort det. 

Den här romanen handlar om Flora som bor i en liten lägenhet i sin systers hus i London, arbetar som hemsjuksköterska åt 93-åriga Dorothea och lever ett mycket stilla liv. Snart får man koll på att det beror på att hon för tre år sedan blev hastigt lämnad av sin sambo och sedan dess har hon hållit sig undan omvärlden. Systern Pru har hjälpt henne ur depressionen men så där vidare värst med att leva livet går det inte. Inte förrän Flora en dag stöter på sin ex-sambo på matvaruaffären - ska hon våga förlåta, börja om på nytt? 

Nja. Det finns bättre böcker i genren, helt klart. Ska man läsa brittisk feelgood så rekommenderar jag Lucy Dillon, bra mycket bättre.

2 kommentarer:

  1. Oj! Jag köpte den och den är tänkt som present. Det återstår att hoppas att smaken är som ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls säkert att den som får gåvan tycker likadant. Jag är lite petig när det kommer till feelgood ... Hoppas hen gillar!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!