torsdag 11 februari 2016

snökimonon - ett pussel fram till sista sidan

Då har begreppet livspussel fått sig en vidare innebörd. Tankarna och resonemanget om de olika typerna av pussel som finns i världen blir liksom signifikant för den här berättelsen. Kan du forma ditt öde eller är det förutbestämt?  De japanska pusslen har bitar där alla passar med alla och där motivet blir det som pusselläggaren önskar - de västerländska är förutbestämda och bitarna måste läggas på rätt sätt för att skapa rätt bild. Två sätt att se på världen som kommissarie Jouvert blir varse den där dagen när han som nybliven pensionär får ett brev i sin hand. I brevet ligget ett foto av en ung kvinna och en lapp med en adress på.

Det är det sista han minns innan han plötsligt vaknar upp i en sjukhussäng, en olycka gör att han möter sin granne, professor Omura. De två äldre herrarna börjar umgås och snart inser de att deras personliga berättelser har många saker gemensamma.

Snökimonon  av australiensaren Mark Henshaw är en mycket speciell läsupplevelse. Jag hade en förutfattad mening om att det skulle vara en ganska lättsam roman som skulle underhålla mig några timmar och som sedan skulle hamna i den där kategorin - braförstundenmenkommerinteattminnasometthalvår.

Sedär. Sedär. Jag trodde fel! Snökimonon är en spännande och finurligt konstruerad roman som börjar i Paris, förflyttar sig till både Japan och Algeriet och som är ett pussel som läsaren lägger ända fram till sista sidan. Med motiv och språkdräkt som starkt påminner om Haruki Murakamis skapas spännande karaktärer i intressanta miljöer. Alla männsikorna som befolkar den här romanen har val att göra och de får leva med dem livet ut. Jag gillar motivet på just det här pusslet, jag gillar att Henshaw låter mig följa med på resan jorden runt och jag uppskattar att han låter mig passa in bitarna i min egen takt. Och att han uppmanar oss alla att börja lägga vårt pussel på det vis som passar oss bäst. Vissa bitar har sin givna plats, andra behöver flyttas för att komma till sin rätt. Du väljer!

Smakprova här!

4 kommentarer:

  1. Låter onekligen intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en helt annan bok än jag väntade mig, mycket bra!

      Radera
  2. Den där ser jag fram emot att läsa, verkar vara något alldeles extra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var en bok för mig, verkligen!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!