lördag 13 februari 2016

Se nu då - ett äktenskap som är allt annat än Sweet

Se Nu Då är mitt första möte med Jamaica Kincaid och vilket säreget sådant. Eller nja, det är inte tillräckligt starkt. Rasande, småsint och bittert är mer passande för just den här romanen. I arbetsrummet ovanpå garaget i villan i Vermont sitter herr Sweet och komponerar nocturner till ackompanjemanget av familjens tvättmaskin. Senaste kompositionen döper han till Det här äktenskapet är dött och helst av allt skulle han vilja se sin hustrus huvud avhugget på köksbänken. Inne vid sitt skrivbord sitter hans fru, författaren och "tänkte på sitt nu och visste att det helt visst skulle bli ett Då redan när det var ett Nu, för nuet kommer bli nu då och det förflutna är nu då och framtiden är ett nu då, och att det förflutna och nuet och framtiden inte har något fast presens, ingen visshet i fråga om just nu."

Världen gungar, maken lämnar henne för en yngre kvinna och hennes hämnd blir att skriva om honom. Hon beskriver sin make som en rasistisk, fet och flintskallig egoist som inte bryr sig om sina barn och är mycket måttligt framgångsrik som pianist. Hennes hämnd blir orden och det är inte så värst långsökt att tro at den här romanen handlar om Jamaica Kincaids egen skilsmässa från sin välkände make. Ni fattar - det här är den amerikanska intelligentians Martina och Erik Haag. Eller ni fattar, det här är en skildring av ett kändisäktenskap i fritt fall där kvinnan lämnas och tar till det medel som hon behärskar bäst för att bearbeta otroheten (och möjligen hämnas).

Det finns förstås många skillnader mellan Det är något som inte stämmer och Se Nu Då  och jag måste säga att jag på flera plan berörs mest av Martina Haags berättelse. Den skildrar en kvinnas förtvivlade försöka att hålla ihop verkligheten när den rämnar medans Kincaids roman svartmålar mannen som lämnar, hon beskriver hans känslokalla uppväxt och snobberierna i den välbärgade förläggarfamiljen. Språket är fascinerande och det är den här romanens behållning. Såpass att jag läser ut fastän jag inte riktigt blir intresserad av det här äktenskapets uppgång och fall. Nja. Jag är inte övertygad Kincaidfantast efter den här romanen.

Tranans bokförlag satsar på en nyutgivning av hennes författarskap och kanske, kanske får hon ännu en chans. Lyrans Noblesser reser just nu jorden runt i sin utmaning och befinner sig passande nog i Nordamerika. Det här får bli en bonusbok på det stoppet. Antigua (check)

4 kommentarer:

  1. Är lite nyfiken på Kincaid, men jag kommer nog att välja att läsa en annan bok i så fall. Den här verkar inte riktigt vara något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad över att jag läste men jag är som sagt inte såld.

      Radera
  2. Tipsar gärna om Annie John, http://www.lyransnoblesser.se/2011/09/annie-john.html.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!