onsdag 13 oktober 2010

bokgeografi - Spanien

Hos Enligt O får man alltid spännande utmaningar och tankar kring böcker. Idag är det dags för hennes bokgeografi, landet är Spanien och uppdraget kommer här:

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Spanien eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Mina spanska författare är inte många men en som citeras ganska ofta här i hemmet är Miguel Cervantes eller mer korrekt Miguel de Cervantes Saavedra, född 29 september 1547 i Alcalá de Henares, Kastilien, Spanien, död 23 april 1616 i Madrid. (Wikipedia) Att likt Don Quijote slåss mot väderkvarnar är något av en familjehobby som vi alla utövar då och då...

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Spanien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Carlos Ruiz Zafón får bli mitt val, hans mest kända roman heter Vindens skugga ("La Sombra del Viento"). Egentligen är Zafón alldeles för mystisk för min smak men jag gillade mycket miljöbeskrivningarna av Barcelona och hans berättelse är spännande till sista sidan.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Spanien, som du inte läst, men är nyfiken på.

Federico García Lorca har jag ännu inte läst och kanske skulle Poet i New York, som enligt Wikipedia nyöversattes 2008 vara ett bra val?

1 kommentar:

  1. Har inte heller läst Federico Garcia Lorca. Nyöversatt låter bra! Zafón har inte lyckats hamna högt upp i läshögen ännu.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!