lördag 9 oktober 2010

the boy next door

Nu har jag läst tre kvinnliga författare på kort tid som beskriver sitt Afrika. Petina Gappahs noveller, Sefi Attas roman och så Irene Sabatini. I hennes roman The boy next door får vi möta den färgade medelklassflickan som inleder en vänskap och småningom kärlek till den vite pojken i huset bredvid. Den svenska titeln är Pojken på andra sidan och det tycker jag är ett utmärkt val som speglar innehållet mycket bra. Boken utspelar sig under ett oroligt 90- tal och samhället är präglat av arvet från tiden som Rhodesia. Den vite pojken Ian, som har haft en besvärlig barndom, växer upp till man och den färgade flickan Lindiwe utbildar sig till ett yrke där hon arbetar för att täppa till klyftan mellan rika och fattiga. Trots att samhället sakta ändrar sig har de svårt att bortse från omgivningen och bli lyckliga tillsammans. Lyrans Noblesser likande tematiken vid den som finns i Min sons historia av Nadine Gordimer och det håller jag med om. Det är inte lätt för människor att ändra sitt förhållningssätt om de levt länge i särskilda omständigheter - inte ens om kärleken är stark inuti det egna lilla universumet. Jag blev mycket berörd av Irene Sabatinis spännande historia om kärlek - läs den alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!