söndag 10 oktober 2010

musikutmaning

Musik och litteratur hur hänger de ihop? Det undrar En bokcirkel för alla i sin utmaning där hon kommer att välja ut musiken som vi ska fundera kring. Denna vecka är det ABBA och jag fick tänka rejält. För mig är ABBA så mycket nostalgi, Waterlooskivan var den första LP med musik som jag fick. Jag valde den som belöning efter att ha varit duktig hos tandläkaren och jag spelade den alldeles raspig. Stor del av de 4 första åren i skolan var det ABBA som gällde. Vi uppträdde och mimade med hopprep, tränade in danser och ständigt var det rivalitet kring vilka tjejer det var som skulle vara Agneta och Frida. Tyvärr var det väl inte så ofta jag som blev vald och därför tänker jag på Jonas Gardells "En komikers uppväxt" i samband med ABBA. Gardells bok beskriver på ett skickligt sätt hur ett barn hamnar vid sidan av och hur det kan vara att finnas med fast ändå inte i skolans gemenskaper. Berättelsen om Juha är inte alls min men den beskriver en känsla som jag känner igen. ABBA = skola = En komikers uppväxt. SE, där var en vild association.

3 kommentarer:

  1. Jag läser mycket deckare och många deckarförfattare inkluderar på olika sätt musik i sina verk.

    Musik och musikpreferenser kan vara ett utmärkt sätt att etablera tidsperioden, miljön och olika personligheter, tycker jag.

    Fast ibland går förstås musikreferenserna över ens huvud och är då mer eller mindre bortkastade. :-)

    SvaraRadera
  2. ja, det kankse är tiden - 70 tal- i boken som så väl överensstämmer med mitt ABBA?

    SvaraRadera
  3. Gardell funkar definitivt med ABBA. Tyckte att det var svårt att komma på musik, fick bara en massa filmbilder i huvudet.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!