måndag 31 december 2012

årets läsning på kartan:


View Läst 2012 in a larger map. Klicka på markörerna så ser du titel och författare!

167 böcker har jag läst under året och för att få en bild av den geografiska spridningen så började jag i januari 2012 på en läskarta. I de fall där romanen inte utspelar sig på någon specifik plats så har jag satt markören i landets huvudstad. Som alltid så är det en klar övervikt i min läsning på Sverige och Västeuropa. Ett antal markörer har faktiskt hamnat utanför Europa också, målet för 2013 får vara att läsa ännu fler titlar från resten av världen. Hur är det med er bokgeografi? 

8 kommentarer:

  1. Jag började på en sådan karta efter tips från dig, men sedan glömde jag bort den. Kanske något att ta upp igen 2013. Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska erkänna att jag satt och la in typ tre månaders läsning häromdagen. Det där med listor och ordning, hmmmm. Det var ett spännande försök att få översikt, jag vet inte ännu om det är det bästa sättet men det blir överskådligt iaf.
      Ha ett Gott Nytt!

      Radera
  2. Vilken rolig idé! Den vill jag härma inför nästa år. Om en bok är skriven av en svensk och utspelar sig i låt oss säga Polen, sätter du markören på Polen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så gjorde jag igår men jag vet inte. Det är halvbra. Kanske kan man ha olika typer markörer eller nåt. Hamnade i det dilemmat flera gånger. Ska bli kul att so om du har idéer. Det finns förbättringspotential. Helt klart!

      Radera
  3. Kul idé! Jag höll på lite med en sådan karta, men hittade ingen bra "grundkarta" att sätta mina små nålar på. 2012 har jag nästan bara hållt mig i Sverige och på de brittiska öarna, men 2013 ska det bli ändring ! Då kan det ju bli en roligare karta också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag körde, som du ser, i googles maps. Gratis och kul eftersom det är klickbart. Jag kan rekommendera afrikanska författare, där finns många bra. Ser fram emot att följa din karta nästa år!

      Radera
  4. Vad kul! Det måste jag göra i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul, särskilt när skyltarna är klickbara

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!