lördag 22 december 2012

årets tio i topp: tyskt

En höjdare är resan till Berlin och alla de tyskspråkiga titlar som den resan inspirerade till. Bloggen har de senaste tre månaderna läst inte mindre än 10 böcker med anknytning till landet. Det är exakt 10 gånger så många som för två år sedan när bokmässans tema var tyskspråkigt och jag hade noll intresse. En bidragande orsak till läsandet är absolut bokförlaget Thorén & Lindskog som översatt  och gett ut ett gäng samtida tyskspråkiga författare de senaste åren.Välkommen att läsa mina tankar om Kattbergen, Stalinhusen, Vännen och främlingen, Berlin på åtta kapitel, En vecka i Berlin, Small World, The Reader och Sju År. Gästbloggare M har läst och skrivit om Upptäckten av currywursten och En tyst minut. Så kan det gå, när man bestämmer sig för att resa till Berlin!

- Årets tio i topp är min egna personliga lista över årets höjdare. Utan inbördes ordning. -

4 kommentarer:

  1. En imponerande samling! Oftast funkar det bäst att vänta in läslusten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här håller jag helt med dig.

      Radera
    2. Jag tycker mycket om att läsa och resa. Det funkar bra som inspiration för mig:-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!