måndag 10 december 2012

tematrio - nobelpristagare

Berätta om tre nobelpristagare som du gillar eller är nyfiken på så uppmanar oss Lyran och det är klart att jag måste vara med på veckans tematrio!

Det får bli tre som jag har lust att upptäcka (eller i klartext: som jag faktiskt borde ha läst):
Naguib Mahfouz - 1988 fick den här egyptiske herren priset och jag har Midaqq-gränden liggande på mitt nattygsbord. Hög tid att läsa!
Orhan Pamuk - turkisk författare som jag har prövat, flera gånger har jag börjat och Snö är den titel som jag kommit längst i men ändå inte läst ut. Hög tid att läsa klart!
Thomas Mann - klassisk tysk som jag verkligen borde ha läst. Hög tid att läsa!

Ojdå, det här blev mer ett dåligt samveteinlägg än en lista på bra tips. Det var verkligen inte meningen, sätter genast med liv och lust fart med Midaqq-gränden. 

8 kommentarer:

  1. Jag läste flera böcker av Thomas Mann i min ungdom, och tyckte om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har valt bort honom hittills men det ska bli ändring.

      Radera
  2. Thomas Mann Bergtagen står i min hylla och väntar... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på om jag ska ta mig an den, det är ju en riktig tegelsten.

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av dessa, måste erkännas. Jag läser inte så mycket Nobelpristagare, åtminstone inte medvetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en period när jag försökte läsa alla, det gick sådär. Vissa pristagare är jag mer sugen på än andra :-)

      Radera
  4. Thomas Mann har jag länge tänkt läsa men det har inte blivit av.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!