söndag 14 december 2014

en orolig grav - Elly Griffiths i högform

En orolig grav är del fem i serien om arkeologen Ruth och i den kastas hon in i en sluten universitetsvärld i norra England. Hennes studiekamrat, som hon inte träffat på nästan tjugo år, dör i en otäck brand och eftersom Ruth bara några dagar innan hans död fått ett brev där han ber om hjälp med ett skelettfynd så bestämmer hon sig att resa en vecka till Blackpool och titta på benen.

Om fyndet är kung Arthurs skelett så kan mycket förändras för det lilla universitetet i landsortspereferin och mycket står på spel, både karriärer och ekonomi skulle ta fart om fyndet verkligen vore äkta.

För mig personligen så var det extra roligt att läsa om Ruth och polisen Nelson i Blackpool med omgivningar eftersom jag bott ett år i Cheshire och miljöerna är välkända. Den här serien har verkligen gjort mig sugen på att resa i England och som alltid är det något i fallet som gör att jag börjar googla. Den här gången var det romarnas närvaro  och lämningar som jag bara var tvungen att kolla upp. Elly Griffiths är suverän på att presentera historien så att den speglar sig i nutiden , grymt imponerande faktiskt. Den här gången petar hon i rasbiologi och belyser det befängda i tankarna att vissa människor skulle vara mer värda än andra grundat på hudfärg.

Har ni inte läst Elly Griffiths deckarserie så tycker jag att man ska pröva på, vill ni ge bort ett gäng pocketar i klapp så det ett perfekt tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!