tisdag 30 december 2014

berättelsen om ett spel - del 2

1972, Vibo 
Jag försöker kolla upp lite fakta kring min farfars durspel som hittades nyligen och i jakt på gamla bilder där det eventuellt skulle kunna vara med hittar jag ett annat dragspel ... Till höger om min musicerande syster skymtar också dragkistan - byrån från min pappas föräldrahem som efter mer än 45 år i Fullestad nu finns hos andra släktingar. Släktingar har berättat för mig att just de här byrålådorna fungerade som extrababy-sängar tidigt fyrtiotal när min farmor samtidigt hade både egna små att ta hand om och barnbarn som närmast växte upp på gården. Den ska från början varit en bröllopsgåva till Lisa och Sune från min farmors morfar Johan. Han lär ha kört den på cykel från Vara till Fåglum, men det vete skam om jag tror på. Det får jag också fråga Di gamle om ...

Fint är att veta att byrån inte hamnade på auktion utan kommer till någon i släkten, där finns minnen i möblerna så länge någon berättar dem och visst finns där en historia att berätta. En dag så kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!