lördag 6 december 2014

Herr Arne och penningarna

Idag åkte jag den vackra vägen mellan Marstrand och Kareby och igår lyssnade jag klart på uppläsningen av Selmas ruskiga Herr Arnes penningar. Jag jobbar ju i trakten och borde åkt den vindlande lilla vägen för länge sedan, bara just för att resa i Lagerlöfs fotspår.

Solberga kyrka och Solberga prästgård passerade och den flacka jordbruksmarken, hagarna med ståtliga ekar och de grunda vikarna ser ut precis så som de beskrivs i boken. En strålande vintersol lös min väg men tänk om isen hade legat också! Jag kan gott föreställa mig den vy som Lagerlöf såg när hon gästade goda vänner i Kungälv och reste runt i trakten och samlade ihop berättelser. Den om herr Arne sägs grunda sig på en verklig händelse på 1500-talet. Fler Sagor och myter från södra Bohuslän samlade hon i Drottningar från Kongahälla. 

Har ni inte läst om herr Arne så gör det, en perfekt högläsningsbok i julhelgerna. Läskigheter, ruskigheter och ett rasande vackert språk.  http://runeberg.org/herrarne/01.html
Prästgården som den såg ut 1904, samma år som Selma Lagerlöfs bok kom.


2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!