måndag 22 december 2014

tematrio som blev en enda bok ...

Lyran ber oss i veckans tematrio att berätta om tre bra böcker som handlar om julen. Jag har fastnat i någon slags nostalgisk loop och letar fram en av de få barnböcker som jag ägt. Från 1973 är den, Lilla Trulsa och Trollet Traske, och inuti pärmen kan jag läsa med min egen handstil: Fått av Bengt-Åke Andersson. 
Det är en mycket söt och sedelärande berättelse om trollen i Morgonfriska skog som förbereder sig för julafton. De bakar, fejar och lögar sig och när julaftonskväll nalkas så väntar de på tomten. Väntan blir lång och så kommer beskedet: Julklappskälken har blivit stulen!

Som tur är så löser det till det bästa med hjälp av den rådige tomten Julius och kloka trollfar. Sensmoralen är något som alla skulle kunna tänka ett extra varv kring, det är viktigt att låta alla vara med, särskilt när det vankas högtider. Och att även de värsta katastrofer, som en stulen julklappssäck, kan ordnas till bara man har viljan. Skatan, den sladdertackan, har inget för sitt snickelisnack och julen blir precis så fröjdefull som den ska vara. 

Jag tycker mycket om de monokroma bilderna av Margareta Bergnér-Samuelsson och får nästan lust att läsa mer om alla de små trollen i Morgonfriska skog. Via Sällskapet för Ester Rignér Lundgren (Hej Maggan!) hittar jag att min lilla Teddybok är nummer 19 av 24 i serien om Trulsa och Pysseliten. Det finns alltså många kvar att upptäcka. 

Jag sparar min tunna och mycket nötta bok i min hylla, den får stå bredvid I Marsfjällets skugga av Bernhard Nordh precis som den gjorde i mitt barndomshem. 

Läser ni andra någonsin om er barndoms böcker?

14 kommentarer:

  1. Jag har läst några av mina barndomsböcker och de är lika underbara fortfarande!

    SvaraRadera
  2. julböcker är ju den bästa genren med mest variationer ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller inte? Jag är ingen fantast faktiskt. Får kolla in dina val!

      Radera
  3. Den där känner jag igen och tror faktiskt att jag läst den någon gång.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Jag gillar bilderna, de är läckert gjorda.

      Radera
  5. Det finns bokcirklar i både Stockholm, Göteborg och Malmö som diskuterar sina barndoms favoriter av Ester Ringnér-Lundgren alias Merri Vik. I Stockholm har vi träffats regelbundet i över tre år! Vi är tillbaka i vår barndoms läsupplevelser. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det visste jag inte, underbart initiativ!

      Radera
  6. Svar
    1. Särskilt bilderna gillar jag skarpt!

      Radera
  7. jättefin bok! jag har någon mycket trasig bok från tidiga år som jag faktiskt läser i då och då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en viss känsla att bläddra i böcker från barndomen. Nostalgitripp.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!