måndag 15 december 2014

en julig läsenkät

Johanna utmanar med en julig läsenkät - svara du också om du har lust!

  1. Julen närmar sig alltså med stormsteg. Vilka/ vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
    - Nja, jag har ingen önskelista faktiskt. Jag har ganska många böcker som jag ville läsa under hösten som helt enkelt inte blev av, kanske någon sakprosa eller möjligen Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten.
  2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.
    - Jag tipsa alla om att läsa Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam, den är en sådan där bok som passar alla. Sedan tycker jag att Tove Alsterdals deckare Låt mig ta din hand och Anna Lihammers Medan mörkret faller är mycket bra och i feelgoodfacket så passar säkert Projekt Rosie till många.
  3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?
    - Jag lyssnade till Aminatta Forna på Stockholm Literature och jag ser fram emot att läsa The Hired Man som jag köpte på plats i Stockholm och som sedan stått där i hyllan och kikat på mig.
  4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
    - Jag är nog såpass asocial att jag läser lite när som. Tricket är att ha lagom mycket inplanerat på julen och till att ha en slinkedag eller två emellan programpunkterna ...
  5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
    - Ja, det händer ganska ofta. Iblan samlar jag på mig en ManBooker också, men i år blir det inte så. Ska gå bara på lust den här ledigheten!
  6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
    - Nej, faktiskt inte. Ofta är december lite stressig och då blir det deckare och feelgood som funkar. 
  7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?
    - Plastiga prylar som bara hamnar på en hylla i ett skåp. 
  8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
    - Kaffe och någon nötig choklad. Funkar året om!
  9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
    - Inte sådär klockrent. Får återkomma om något ploppar upp.
  10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul? - Ny tradition är att lyssna på Tove Jansson när hon läser Granen. 

2 kommentarer:

  1. Roligt att du ville hänga på och göra enkäten! Och nötter och choklad är ju den perfekta kombinationen ;)

    SvaraRadera
  2. Det låter som en mysig ny tradition :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!