lördag 4 april 2015

alla kan se dig - påskekrim

Påskekrimet inleddes med en gammal bekant: Maria Wern på Gotland i Anna Janssons tappning. Boken börjar med att en ung kille ska åka hem från fastlandet, han har besökt sin syster och för första gången på flera år verkar han vara glad och uppspelt. Systern anar att det är en tjej med i ekvationen och när föräldrarna nästa dag ringer från Visby och meddelar att han inte kom fram verkar inget stämma. Skulle han ha tagit sitt liv? Samtidigt mördas eller skadas flera åldringar på den gotländska landsbygden. Hänger det här ihop? 

Maria Wern heter Janssons polis och det är hon som blir ansvarig för utredningen. Lagom spännande, några oväntade vändningar och i stort en ganska vanlig svensk deckare. Jag gillar att lyssna till serier där karaktärerna är etablerade och det är som att återvända till gamla bekanta. Skönt välbekant och vilsamt. I Alla kan se dig så diskuterar Jansson hur snabbt saker kan spridas på sociala medier och det gör berättelsen mycket aktuell. Filmer, bilder och ljudklipp kan spridas med en knapptryckning och integritetens vara eller inte vara hänger på enskilda individers handlingar. Jag tänker på hur reklam dyker upp i min webbläsare minuten efter att jag googlat, hur någon jag ringt på min mobil dyker upp som vänförslag på Facebook och hur vem som helst kan ta reda på vad jag tjänar. Den känslan kryper på mig som läser, den där att alla faktiskt kan se mig.

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnar på en Jungstedtdeckare nu och det är verkligen vilsamt med gamla bekanta karaktärer och berättarmönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen inte att förakta. man får inte läsa/lyssna på för många i sträck bara för då blir det tröttsamt.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!