onsdag 29 april 2015

tematrio i vårens tid

Berätta om tre böcker som på något sätt anspelar på våren med den efterlängtade solen och de kommande blommorna. Så lyder Lyrans uppmaning i veckans tematrio och jag ska göra ett försök:

Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson - en klassiker som vi samtalade om i Kulturkollo läser i vintras. Rekommenderas varmt!

Trollkarlens hatt av Tove Jansson - mumintrollen vaknar upp ur idet och det är vår! Dags att ge sig ut och undersöka världen. 

Mio min Mio - tänk att leva i körsbärsblommens och äppelblommens tid i de vackraste av dalar. Naturen är besjälad i Astrid Lindgrens berättelser!



6 kommentarer:

  1. Mio min Mio har jag läst i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Mio min Mio är en av mina Astrid Lindgren-favoriter :-) Jag känner mig som en usel norrköpingsbo som inte har läst en enda bok av Moa Martinsson.

    SvaraRadera
  4. Mio min Mio har man som barn både läst och sett på teater - mycket fin. Moa Martinsson skulle jag gärna vilja läsa något av (nyfiken på "Kungens rosor"). :)

    SvaraRadera
  5. Mio min Mio läste jag som barn. Jag minns att jag tyckte om den.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!