måndag 20 april 2015

öppnas i händelse av min död

Öppnas i händelse av min död  börjar med att vi får lära känna Cecilia, hon beger sig upp på sin välorganiserade vind för att leta fram en bit av berlinmuren. Hon är familjens härförare och familjelivet i förorten liknar närmast en militäroperation. När mellandottern blir intresserad av något så går hon genast all-in och hon vill så gärna hitta sin souvenir från ungdomens europaresa. Väl uppe på vinden välter en av makens höga, skrangliga skokartongsarkiv och plötsligt ligger det där. Brevet. Det som är adresserat till henne och där maken, sedan 15 år tillbaka, har skrivit "öppnas i händelse av min död". Ska hon nu läsa eller ej? 

Samtidigt i Sydney berättar Tess make att han blivit förälskad i hennes syster och Tess bestämmer sig hastigt att flytta tillbaka till sin sjuka mor i Melbourne. 
Rachel är en äldre kvinna som arbetar som administratör på en skola och hennes livs stora sorg är mordet på dottern 20 år tidigare. Cecilia är engagerad mamma på skolan, Tess skriver in sin lille son där och så vips finns den gemensamma arenan knyter samman de tre kvinnorna. 

Deras liv flätas samman och allteftersom får man reda på både vad som hänt i kvinnornas förflutna och hur livet fortgår den här särskilda veckan innan påsk. Det är hattparader, äggjakter, vardagsliv och dramatik i en fin blandning. Lite kärlek förstås, vilket hör till genren, och så frågan om vilka hemligheter som man ska berätta och för vem? Till vilken nytta?

Jag gillade den här lättlästa och charmiga boken från Australien. Tankeväckande handling förpackad i lättsam och lagom blommig förpackning. Sedan var det ovanligt att läsa om påsken som en hösthögtid där naturen går i vila, yllekoftor tas fram och varm choklad kokas. På norra halvklotet är liksom påsken synonymt med skir vårgrönska och nytt liv. Sedär - ett nytt perspektiv. 

4 kommentarer:

  1. Låter som en bra bok, och Liane Moriarty är en okänd författare för mig. Har klickat in den i min TBR-lista =)

    SvaraRadera
  2. Lustigt nog fick även jag boken av Bonniers. Någon där måste ha missat att jag inte bloggar längre. Kan inte säga att jag blev jättelockad av att läsa den. Har precis tagit mig igenom Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters på samma tema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra va dig här bland kommentarerna. Jag fick den inte av Bonniers. Får inget därifrån. Har köpt den på Storytel ... Jag gillade nog faktiskt Mrs Sinclairs resväska bättre.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!