onsdag 8 april 2015

en stackars liten haj - underbar för textsamtal!

Idag ska jag redovisa ett textsamtal för en av mina idoler på universitetet. Professor Monica Reichenberg är en guru när det kommer till undervisning om läsförståelse och hon forskar idogt vidare om barn och ungdomars läsning. Jag fick förmånen att filma en kollega som höll ett textsamtal som jag nu har analyserat. Spännande, spännande. Det mest spännande av allt var att fina S som höll samtalet i sin etta hade valt en bilderbok som jag inte kände till. Helt fantastiska En stackars liten haj! Precis en sådan bok som passar utmärkt att samtala kring: en liten rädd pojke, en haj som längtar efter sin mamma och en räddningsaktion som kräver både list och mod. Underbara bilder av Per Gustavsson (som eleverna såg via dokumentkameran) och mängder av trådar att nysta vidare i efter den första genomläsningen.

Så ska en bra högläsningsbok vara!

2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!