tisdag 14 april 2015

tisdagsutmaning på Kulturkollo

Utmaningen på Kulturollo den här veckan handlar om att lyfta fram olika typer av kultur från våra fyra grannländer. Fastän jag själv satt ihop utmaningen så håller jag mig inte helt till instruktionen. Motvalls käring :-)

Jag börjar med det enklaste. Boken jag väljer är den nyutkomna feelgoodromanen Rosa candida, Island, check. Norge får bidra med den fina TV-serien Halvbrodern. Lars Saabye Christensens roman är bra och den gjorde sig väldigt bra som serie. När jag reser till Danmark så blir det konst - Louisiana i Humlebaek, finns inget lika fint! Särskilt om Louisiana Literature pågår. Då har jag musik eller film kvar och Finland. Hmmm ... Det får bli teater - Fosterlandet går just nu på svenska teatern i Helsingfors. Mäktig teaterupplevelse som jag såg i Göteborg tidigare i vår.

12 kommentarer:

  1. Du lade till konst också! Ambitiöst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. och teater. Inte kan man följa reglerna för sin egen utmaning en gång :-)

      Radera
  2. Min man jobbar ofta i Norge och en av hans kollegor där gav honom boken Halvbrodern på norska. Den kanske ska bli den första roman jag läser på norska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var superb, men den är ju tjoooock. Jag upplever norska lätt att läsa dock, säkert ännu enklare för dig som kan danska. Jag är västgöte och min dialekt har många ord som är samma som i norskan så för mig flyter det ganska enkelt. Hoppas du vågar dig på utmaningen - boken är väldigt bra!

      Radera
  3. Inget som är jättebekant tyvärr, är absolut ingen tv-serier människa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosa candida är en riktigt fin feelgood - rekommenderas!

      Radera
  4. Louisiana är ju bra på alla sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Vi borde se till att ses där igen och ha tid att snacka lite :-)

      Radera
  5. Svar
    1. Den är en fin feelgood! Island och Frankrike på en och samma gång

      Radera
  6. En kompis till mig har både läst Halvbrodern och sett tv-serien. Måste nog ta och kolla upp boken i alla fall!

    SvaraRadera
  7. Halvbrodern var en riktigt bra tv-serie. Rosa Candida är jag nyfiken på.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!