onsdag 22 april 2015

tematrio - böcker från hela världen

Imorgon firas världsboksdagen över hela landet och Lyrans tematrio uppmanar oss att Berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn! 

Jag letar i mina läslistor och inser att jag legat av mig lite med läsandet av världsluítteratur. Vanligtvis läsaer jag från ungefär 40 olika länder på ett år men 2015 hittills har börjat skralt. Bra där av Lyran att påminna om att världen är större än Norden, Storbritannien och USA.

Det får bli tre böcker från Kina:
Först av allt en dagsaktuell roman som heter Jag är Kina av Xiaolu Guo - om språk, exil och omöjlig kärlek. I Balzac och den kinesiska lilla skräddaren möter vi två unga män under kulturrevolutionen. Lättläst och mycket bra och vill man bli underhållen så passar Processen av Liu Zhenyun mycket bra. 

Vill man få fler tips om litteratur från Afrika eller Asien så har jag flera hundra boktips här i bloggen. Klicka er fram genom att välja respektive världsdel bland mina kategorier.

6 kommentarer:

  1. Jag är inte helt säker, men jag tror faktiskt att jag aldrig läst något från Kina. Det får jag ta och kolla upp.

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag har faktiskt en bok med kinesiska dikter, som skickades till mig av misstag när jag hade köpt en helt annan bok på Tradera. Borde kanske kolla lite i den.

    SvaraRadera
  3. Intressant med tema i temat! Kina är verkligen ett land jag vill läsa mer om och ifrån. Så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Inga böcker jag känner till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Sedan är det iofs så att Guo Xiaolu bor i Storbritannien och skriver på engelska och Dai Sijie bor i Frankrike och skriver på franska ... Fast de är bra ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för att du rättar till mina misstag. De utspelar sig alla i allafall delvis i Kina :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!