måndag 13 april 2015

en utställning = en lektionsplanering


Väldigt, väldigt ofta är det så att jag promenerar på ett museum eller på en konsthall och så får jag en idé till ett lektionsupplägg. Den här gången var det Det var fyra gånger på akvarellmuseet som gjorde att jag gick igång. Eva Lindström har gjort illustrationerna till Barbro Lindgrens text som i sin tur baserar sig på H C Andersens saga. Jag har jobbat med de nordiska språken i samband med vikingatiden i åk 4 och nu blir det en fortsättning med danska och norska. Klart att jag ska börja med ett textsamtal med utgångspunkt i Barbro och Evas bok, fortsätta med att se den tecknade filmen på danska om den Grimme Elling för att avsluta med fakta om Hans Christian själv som "råkar" ha födelsedag just i april.  Så är det i min undervisning, det "råkar" bara bli ...

Alltid med språket och litteraturen som nav. Alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!